• RSS
  • Facebook
  • Twitter

'Allahü teâlâyı bilen kurtuluş bulur. Dininde titizlik gösteren kötülüklerden kurtulur. Nefsini ıslah eden saadete kavuşur.' İmam-ı Şafii Hazretleri

  • İman

    Hadis-i Şerif: ''Dini [hükümleri, dinde bildirilenleri] aklı ile ölçenden daha zararlısı yoktur'' (Taberani).

  • Ehl-i Sünnet

    'Ümmetim 73 fırkaya ayrılacak, biri hariç hepsi Cehenneme gidecek. Kurtulan fırka, benim ve Eshabımın yolu üzere gidenlerdir.' (Tirmizi)

  • Şirk ve Küfür

    'Öyle bir zaman gelir ki, kişinin imanı gider de haberi olmaz. Halbuki ondan, gömleğin çıktığı gibi, iman çıkmış olur.' [Deylemi].

  • 29 Temmuz 2013 Pazartesi

    Namazda Şafii Mezhebi ve Hanefi Mezhebi arasındaki farklar nelerdir?

    - Hanefi mezhebinde namazda tekbirden sonra sübhaneke okunur, şafii mezhebinde ise veccehtü okunur.(detaylı bilgi: şafii mezhebinde veccehtü duası)

    - Hanefi mezhebinde okunan tahiyyat ile şafii mezhebinde okunan farklıdır. (detaylı bilgi: şafii mezhebinde tahiyyat)

    - Hanefi mezhebinde okunan kunut duaları ile şafii mezhebinde okunan kunut duası farklıdır. (detaylı bilgi: şafii mezhebinde kunut duası)

    - Sabah namazının kılınışı hanefi mezhebinde diğer namazlar gibidir, şafii mezhebinde ise namazın ikinci rekatında rükudan kalktıktan sonra ayakta kunut duası okunur. (detaylı bilgi: şafii mezhebinde namaz)

    - Şafii mezhebinde son oturuşta tahiyyattan sonra  Salli Barik okunması yani Resulullaha salevat getirmek farzdır. Salevat getirilmezse namaz bozulmuş olur. Hanefi mezhebinde ise müekked sünnettir.


    - İmam arkasında fatiha okumak Hanefi mezhebinde tahrimen mekruh, şafii mezhebinde ise farzdır.

    - Hanefi mezhebinde zammı sureden önce Besmele çekmek gerekmez. Çekilirse iyi olur, müstehab olur. Çekilmezse mahzuru olmaz. Şafii mezhebinde ise Besmele çekmek gerekir.

    - Şafii mezhebinde nafile namaza başlayan, tamamlamadan bozarsa, kazası vacip değildir, Hanefide vaciptir.

    - Her farz namazdan sonra âyet-el kürsi okumak Şafii’de sünnet, Hanefi’de bid’attir.

    - Namaza başlarken dil(ağız) ile niyet etmek hanefide bid'attir, şafii mezhebinde ise sünnettir.

    - Kıyamda iken hanefide ayaklar dört parmak kadar açılır, şafii mezhebinde ise bir karış açılır.

    - Hanefi mezhebinde çıplak ayakla namaz kılmak mekruhtur, şafii mezhebinde ise sünnettir.(Erkeklerde) 

    - Hanefi mezhebinde, kıyamda eller göbek üzerinde bağlanır, sağ el serçe ve baş parmaklar sol elin bileğini kavrar, diğer üç parmak kolun üzerinde kalır. Şafii mezhebinde ise, eller göğüs altında göbek üzerinde ve biraz sola doğru meyilli olarak bağlanır, sağ elin baş ve işaret parmağı sol elin bileğini kavrar.(Erkeklerde)

    - Hanefi mezhebinde tahiyatta (teşehhüdde) otururken her iki elin parmakları yumulmadan açılır ve işaret parmağını kaldırmak caiz değildir, şafii mezhebinde ise sağ elin baş ve işaret parmakları açılır, diğer parmaklar yumulur, şafiide işaret parmağını kaldırmak sünnettir.

    - Namazda fatiha okumak hanefide vacip, şafii mezhebinde ise farzdır.

    - Vitir namazı hanefi mezhebine göre vacip, şafii mezhebine göre sünnettir.

    - Cuma namazına imamdan başka hanefi mezhebinde 3, şafii mezhebinde 40 kişi(erkek)  yetişir.

    - Hanefi alimlerinin çoğuna göre tadil-i erkan vacip, şafii mezhebine göre farzdır.

    - Hanefi mezhebinde seferde iken namazları cem etmek caiz değildir, şafii mezhebinde ise seferde öğle ile ikindiyi, akşam ile yatsıyı birleştirip takdim veya tehir ederek kılmak caizdir.

    - Hanefi mezhebinde kadının kadına imam olması mekruhtur, şafii mezhebinde ise caizdir.

    - Teravihi on rekatta bir selam vererek kılmak hanefi mezhebinde mekruhtur, şafii mezhebinde sahih değildir.

    - Bayram namazı hanefide vacip, şafiide sünnettir.

    - Herhangi bir özür ile bir veya birkaç namazını kılamayan hanefi sünnet namaz kılabilir (namazı kasten, özürsüz terkeden kılamaz, kaza kılmalıdır), şafii mezhebinde ise kazası olanın sünnet kılması haramdır, kaza kılmalıdır.

    - Gaibin yani uzak ülkede ölenin ardından burada cenaze namazı hanefi mezhebinde kılınmaz, şafii mezhebinde kılınır.

    - Şehidin cenaze namazı hanefi mezhebinde kılınır, şafii mezhebinde kılınmaz.

    - Seferi olma şartı hanefide 104, şafii mezhebinde ise 80 km'dir. 

    - Giriş ve çıkış günleri hariç hanefide 15, şafiide 4 günden az kalmaya niyet eden seferi olur.

    Detaylı bilgi: Şafii Mezhebinde Namaz

    52 yorum:

    1. Allah razı olsun güzel hazırlamışsınız ...

      YanıtlaSil
    2. Cok guzel birsey bu , gercekten ellerinize ve emeinize saglik(Allah bosa cikarmasin-kabul etsin inseaAllah). Ben sahsen su seyi dusundum belki de(Allahu alem) bilgilerin kaynaklarini da verseydiniz yurekler de daha tatmin daha bi mutmain olurdu hatta belki de bu sekilde olup dort meshebe gore bunu duzenleyebilenler olsa herkez cok ama cok daha bilgili olurdu(tabi kaynaklarinla beraber) Bu sekilde her mu`min gercekten neyi nasil ve hangi hak imama gore yaptiginin GAFLETINDE DEGIL BILGISINDE OLURDU ve bu da bunu yapan Kardeslerimizin insaAllah cok ama cok buyuk Sevablara nagil olurlardi diye dusunuyorum.Tabi bu zaman ve cok emek,sabr,bilgi isteyen bir ameldir.Maalesef benim gibi birinin elinden bunu yapmak gelmiyor(gelseydi yapardim),ama ideolojisini vermek te insaAllah bir baslangictir diyorum,cunku gunumuz MUSLUMANLARIN su an buna cok ama COK IHTIYACLARI VAR!!!

      YanıtlaSil
    3. allah razı olsun sayende ödevimi yaptım

      YanıtlaSil
    4. allah razı olsun sayende ödevimi yaptım

      YanıtlaSil
    5. salam olsun Allah razsi olsun...Qurani keimde 98 sureni zehmet olmasa oxuyun.Beyyine sursidi(Edalet suresidi)ORDA HER SEY AYDINDI....

      YanıtlaSil
    6. Allah ne muradın varsa versin bende bu konuyu çok merak ediyordum zaten bir İnternetten araştırıp bakayım dedim ve senin yazını buldum okudum uzundu ama merakımı da yendim Allah'a şükürler olsun ki tüm Müslüman kardeşlerimin miraç kandilini kutlar oruç tutan büyük ve küçük Müslüman kardeşlerime sabırlar dilerim AMİN...

      YanıtlaSil
    7. Çok güzel bir kaynak olmuş.
      Ülkemide hanefi ve şafi fazla olduğu için iyi bir başlangıç.

      YanıtlaSil
    8. Allah razı olsun

      YanıtlaSil
    9. Anlamadigim şeyler var . Bir mezhebe göre haram olan diğerinde caiz olabiliyor . Hangisi doğru nasıl bilebiliriz . Allah katında hangisi uygun acaba , günah ve sevabı da mezheblere göre mi ,derin konular neden bu kadar farklılık var Efendimiz namazı hep farklı farklı mi kilmış da mezhep farklılıkları oluşmuş????

      YanıtlaSil
      Yanıtlar
      1. İctihad etmek, mezhep kurmak, dinimizin emridir. Resulullah efendimiz, Hazret-i Muaz’ı Yemene hakim olarak gönderirken, (Orada nasıl hükmedeceksin?) buyurunca, (Allah’ın kitabı) ile dedi. (Allah’ın kitabında bulamazsan?) buyurdu. (Resulullahın sünneti) ile dedi. (Onda da bulamazsan?) buyurunca, (ictihad ederek) dedi. Resulullah efendimiz, (Elhamdülillah! Allahü teâlâ, Resulünün elçisini, Resulullahın rızasına uygun eyledi) buyurdu. (Tirmizi)

        Allah ve Resulü, müminlere merhamet ettikleri için, bazı işlerin nasıl yapılacağı, Kur'an-ı kerimde ve hadis-i şeriflerde açık bildirilmedi. Açıkça bildirilse idi, öylece yapmak gerekirdi. Farzı yapmayanlar günaha girer, kıymet vermeyenler de kâfir olurdu. Müminlerin hâli güç olurdu. Böylece mezhepler meydana geldi.

        Eshab-ı kiramın tamamı müctehid ve mezhep sahibi idi. Bunun için Peygamber efendimiz, (Eshabım gökteki yıldızlar gibidir, hangisine uyarsanız hidayete kavuşursunuz) buyurdu. (Taberani, Beyheki, İbni Asakir, Hatib, Deylemi, Darimi, İ. Münavi, İbni Adiy) Mezheplerinin tamamı kitaplara geçmediği için, bugün hiç kimse, mesela (Ben Hazret-i Ömer’in mezhebindeyim) diyemez.

        Mezheplere bağlı hiçbir âlim, ictihad derecesine yükselse bile, mezhebinin imamının üsul ve kaidelerine, hiçbir zaman muhalefet etmez. Mezhepsiz olan hiçbir İslam âlimi yoktur.

        Sil
      2. Mübarek Kuran'ı Kerimde asla mezheplik geçmiyor.Türkce meailini okumuş bir insan olarak hiç bir ayette mezhep geçmiyor.Peygamber efendimizin kıldığı bir tek namaz sekli vardır. Vede bir tek islam şekli vardır. Neden her nesil bir şey ler uydurup ekliyor?Yüce rabbim Müslümanlığı tüm insanliga ve Kuran'ı Kerim tüm insanliga indirilmiştir. Bir tek ibadet sekli vardır.Kuran'da ne varsa odur benim yolum.mezhep sonradan üremiş olan bir yaşam tarzi olarak görüyorum

        Sil
      3. Bu dinin ne sizin ne benim ne de bir başkasının kişisel görüşlerine ihtiyacı yoktur. Yukarıda ayrıntılı cevap verilmiştir, tekrar okuyun lütfen. Ayrıca mealden Kuranı Kerim öğrenilmez, anlaşılmaz. Öyle olsa en iyi tercümanlar alim olurdu.

        Sil
      4. Bu yorum yazar tarafından silindi.

        Sil
    10. Arkadaşlar lütfen biri cevaplasın hanefi de sünnet kılmak farz mi yoksa sadece farz kılsak olurmu

      YanıtlaSil
      Yanıtlar
      1. "Sünnet kılmak farz mı" sorusu yanlış zaten. Sünnet, vacip ve farz kavramlarını (iyice) öğreniniz. Vacip ve farzlar, mutlak surette ve mutlaka yerine getirilmeli.

        Sil
      2. Sünnet ne şafilikte ne hanifilikte nede başka bir mezhepte farz değildir sünnet namazını isteyen kılar

        Sil
    11. "ALLAH" razı olsun çox yaxşı başa salmısınız.

      YanıtlaSil
    12. Allah razı olsun bir şafii olarak gerçekten çok işime yaradı.

      YanıtlaSil
    13. Ben safiyim ama hanifilerın namazını kiliyorum günah olurmuki

      YanıtlaSil
      Yanıtlar
      1. İhtiyaç halinde yapılan mezhep taklidi haricinde başka mezhebe göre kılmak caiz değildir, kendi mezhebinize uymanız gerekir.

        Sil
    14. Kuran-ı Kerim 98- BEYYİNE SURESİ 5. Ayet okuyun.

      YanıtlaSil
    15. Veysel bey BEYYİNE SURESİ 5 ci ayetinde gecen hanif kelaminin manasi hanefi mezhebiylemi alakali tefsir edilisindeki mana da nasil bir aciklama cikiyor.

      YanıtlaSil
      Yanıtlar
      1. Hanif, doğru inanan, hak yolda olan, İslamiyet’e sarılan, Allah’ı bir bilen demektir. Beyyine Süresi 5. Ayet meali şöyledir: (Halbuki onlar, doğruya yönelip, dini yalnız Allah'a has kılarak Ona kulluk etmek, namazı kılmak ve zekatı vermekle emrolunmuşlardı. Doğru olan din budur.)

        Sil
      2. ben caferiyim , şimdi benim kıldığım namaz kabul olmuyor mu ?

        Sil
      3. Öyle bir mezhep yok ve kabul olmuyor kardeşim.

        Sil
      4. Arkadas kendi kendisine cevap vermiş ayet ile zaten. dini yalniz Allah a has kılmak dedi :). Has(saf) gerçek din kimin Allah in dimi?

        Sil
    16. ben şafii olmakistiyorum ne yapmam gerekir ??

      YanıtlaSil
      Yanıtlar
      1. şafii lik hakkında ne gerekiyorsa onları yapman yeterli kardeşim ...

        Sil
    17. Iki mezhepten de bana dogru gelen farkli noktalar var ben simdi neden bir goruse baglanayim ki iki mezhepten aklima yatan gorusleri uygulasam olmaz mi

      YanıtlaSil
      Yanıtlar
      1. Olmaz, tek bir mezhebe uymak, yalnızca ihtiyaç/zaruret halinde başka mezhebi taklid etmek gerekir.

        Sil
      2. Olur kardeşim olur ALLAH bu dini bize ap açık kolaylaştırdigini Kuran'ı Kerim'de bildiriyor mantığına yatanı ve sana kolay geleni yap. Bu mezhebini din edinen insanlara bakma sen..

        Sil
    18. Kardeşler kendi Mezhebini uygulamak en güzel ve en akıllıca .

      YanıtlaSil
    19. selamunaleykum, Şafii ve Hanefi mezhebiyle ilgili bu konuya benzer aralarındaki farkı anlatan kitabınız var mı kaynak nedir

      YanıtlaSil
    20. - Herhangi bir özür ile bir veya birkaç namazını kılamayan hanefi sünnet namaz kılabilir (namazı kasten, özürsüz terkeden kılamaz, kaza kılmalıdır), şafii mezhebinde ise kazası olanın sünnet kılması haramdır, kaza kılmalıdır.

      bu konu hakkında bir soru sorsam: acaba şafii mezhebine bağlı bir müslüman kardeşin ne zaman borcu bitecek ve namazları nezaman sünneti ile beraber kılacak yada bu borç hiç mi bitmez

      YanıtlaSil
      Yanıtlar
      1. Ölene kadar kaza kılınabilir, kaza namazı kılmak sünneti terk etmek manasına gelmez.

        Sil
    21. - Hanefi mezhebinde, kıyamda eller göbek üzerinde bağlanır, sağ el serçe ve baş parmaklar sol elin bileğini kavrar, diğer üç parmak kolun üzerinde kalır. Şafii mezhebinde ise, eller göğüs altında göbek üzerinde ve biraz sola doğru meyilli olarak bağlanır, sağ elin baş ve işaret parmağı sol elin bileğini kavrar.(Erkeklerde)...........soru 2: namazı hanefiye göre kılıyorum ama özürsüz birşekilde namaz da ellerimi şafii ye göre bağlıyor ve ayaklarımıda şafii ye göre yapıyorum namazım olur mu

      YanıtlaSil
      Yanıtlar
      1. Bir ibadetin bir kısmı bir mezhebe, diğeri de öteki mezhebe göre yapılırsa, zaruret olmadıkça caiz olmaz.

        Sil
      2. Kabul olur İsmail kardeşim bakma sen mezhebini din edinen insanlara bakma

        Sil
      3. İmamı Şafii de İmamı Hanefide değerli insanlardır, Ben Müslümanım ve Şafiiye tabi olmayı uygun görmüşüm, İmamı Şafii daha tedbirli ve çekingen davranıyor, hatadan kaçınmak için kendi yorumunu yapmaktan kaçınıyor. kısacası ZOR OLANI seçiyor, ibadeti daha ağır yaptırıyor.

        Sil
    22. Arkadaslar bu tur seyleri iyi arastirin burdakiler dogru olabilir de olmayabilirde kaynaklaru iyi bakin.

      YanıtlaSil
    23. ŞÂFİ mezhebini taklit eden hanefi sabah namazında konut okurum!?

      YanıtlaSil
    24. Arkadaşlar mezhep bir din değildir bunu böyle anlayanlar var tövbe haşa... fakat bu 4 büyük imamda büyük alimlerdir Allah onlardan razı olsun hepside islam için çok büyük işler yapmıştır. öncelikle şunu belirtmeliyim ki bu imamların yaptıkları veya söyledikleri için değil peygamber efendimiz (sav) yaptıkları için onların verdiği fetvalara uyum sağlamaya çalısıyoruz. burda önemli olan güçlü hadisler. bunun yanı sıra zayıf hadislerde var. örnek olarak :imamı azam a güçlü bir hadis ulaşmıstır ama imamı şafiye zayıf hadis. aradakı farklılıklar bundan dolayıdır. o zamanlar bu hadıslerı bır arada tutmak çokta kolay değildir. 4 büyük imamda eger benım fetvam Allah ın kıtabı ve peygamberin sünnetine uymuyorsa o fetvamı yok sayın demiştir. Kuran da mezhep diye bir kelime geçmez. peygamber efendimiz zamnında da yoktu zaten. bence müslüman vardır. şafi sünni hanbeli bunlar sonradan türeyen mezheplerdir. ama yüce ALLAH kuran da söyle buyuruyor ALİ İMRAN 130 : Ve hepiniz, Allah’ın ipine sımsıkı tutunun, fırkalara ayrılmayın! bu konular derin meseleler. namaz şekline gelince tek şekil namaz vardır. peygamber efendimizin namaz kılma şeklini arartırın en güçlü hadislerde nasıl kıldığı yazıyor. ve size tavsiyem dr. zakir naik in bununla ilgili çok açıklayıcı videoları var iyi araştrımak lazım. ALLAH hepimizin yardımcısı olsun İNŞALLAH.

      YanıtlaSil
    25. Dört tane ALLAH dostu imamlar dururken senin tavsiyenimi dinliyecez kısacası arkadaşlar dört mezheb imamı haktır bunlar ALLAH dostudur bizim şöyle düşünmemiz lazım bir daĝ düşünün dört tarafında yol var amacımız zirveye ALLAHA ulaşmak bu dört yolda dört mezhebdir hangisinden gidersen git haktır. Ama biraz şu yoldan biraz bu yoldan gideyim oldumu olduğumuz yerde sayıklarız ve bu yollardan çıkarsak ALLAHmuhafaza yılanı var akrebi var helak oluruz ALLAH korusun bu yollarda şeytan boș durmaz şeytanın vesvesesine kapılmayalım ALLAH hepimizden razı olsun

      YanıtlaSil
      Yanıtlar
      1. Allah, size Kitab'ı (Kur'ân'ı) açıklanmış olarak indirdiği halde, ondan başka bir hakem mi arayayım? Kendilerine kitap verdiklerimiz, o Kur'ân'ın, gerçekten Rabbin katından hak olarak indirilmiş olduğunu bilirler. O halde sakın şüphe edenlerden olma. (EN'AM/114)

        Sil
    26. Bu yorum yazar tarafından silindi.

      YanıtlaSil
    27. Allah sizden razi olsun yayinladiginiz bu aydinlatici bilgilerden dolayi.

      YanıtlaSil
    28. değerli Hocam, Şafii mezhebine uygun namaz hocası tavsiyesi alabilir miyim sizden. tam ayrıntılı uygulamak istiyorum.

      YanıtlaSil
    29. Herhangi bir özür ile bir veya birkaç namazını kılamayan hanefi sünnet namaz kılabilir (namazı kasten, özürsüz terkeden kılamaz, kaza kılmalıdır), şafii mezhebinde ise kazası olanın sünnet kılması haramdır, kaza kılmalıdır.

      Merhaba ben önceden namaz kılmıyordum şimdi kılmaya başladım hanefiyim. yani sünnetler yerine eskiden kılmadığım kaza namazlarını mı kılmam gerekiyor. Teşekkür ederim

      YanıtlaSil
    30. Çok teşekkür ederim saolun

      YanıtlaSil
    31. Caiz olmaz diyen abelere bir sorum olacak müsadenizle "caiz olmaz derken bunu neye dayandirarak söylüyorsunuz ?"

      YanıtlaSil
    32. Caiz olmaz diyen abelere bir sorum olacak müsadenizle "caiz olmaz derken bunu neye dayandirarak söylüyorsunuz ?"

      YanıtlaSil